Flamingók és vízilovak nyomában Nakuru és Naivasha tavain
2022. május 11. írta: Magyarul Utazó

A Nagy-hasadékvölgy híres állóvizei népszerű célpontok a szafarira vágyó turisták körében. A kenyai Nakuru-tó környékén orrszarvúkkal és flamingókkal találkozhatunk, míg Naivashánál a vízilovak számítanak gyakori útitársnak.

Kenyai látogatásom előtt napokon át kutakodtam a legjobb szafarik után, és hamar megakadt a szemem a Nakuru-tavon. Több utazási iroda is kínált olyan túrákat, amely az itt tanyázó flamingókról híressé vált tavat és a körülötte fekvő nemzeti parkot is beiktatta a programba. Mivel Kenya nagyobb nemzeti parkjaiban ritkán lehet találkozni a rózsaszín madarakkal és az orrszarvúk sem gyakoriak, így egyértelmű volt, hogy Nakurut is hozzáadom a programhoz. A háromnapos Maasai Mara szafarit így megtoldottuk plusz egy nappal, amikor is a Nakuru Nemzeti Parkot és a Naivasha-tavat fedeztük fel.

Nakuru, a flamingók otthona

Ahogy sokezer más turistát, engem is elsősorban azok a képek győztek meg, amelyeken több ezer pink flamingó látható a Nakuru-tó partján. Nem volt kérdés, ide el kell jutnom. Hidegzuhanyként ért azonban, amikor néhány nappal a túránk előtt azt hallottam Nakuru környékéről származó kenyaiaktól, hogy a flamingók elvándoroltak innen. Azonnal segítségül hívtam az internetet és hamar ráakadtam a cikkekre, melyek arról számolnak be, hogy a tó vízszintjének emelkedése miatt a rózsaszín madarak eltűntek a tópartról. A flamingók ugyanis elsősorban a sekély vízben élő algákkal táplálkoznak, a mélyvíz nem kedvez nekik. Szerencsére az is hamar kiderült, hogy az utóbbi két évben a Nakuru szimbólumának számító madarak fokozatosan elkezdtek visszatérni a területre, ezzel párhuzamosan pedig az ide érkező turisták száma is emelkedni látszik. Megnyugodtam, nagy valószínűséggel látni fogunk flamingót.

A sósvízű Nakuru-tavat határoló Nakuru Nemzeti Park területe nem túl nagy, autóval néhány óra alatt is kényelmesen bejárható. Érdekesség, hogy Nakuru városa is alig néhány km-re van innen, így néhol a legelésző zebrák mögött lakóházakat is láthatunk. Élnek itt oroszlánok, bivalyok és antilopok is, a legtöbben mégis a flamingók és az orrszarvúk miatt keresik fel a parkot. Mi is elsősorban ezekre az állatokra fókuszáltunk, már csak azért is, mert az ezt megelőző három napban már megtöltöttük a memóriakártyáinkat nagymacskákról készült képekkel.

Nem is kellett sokat várnunk az első orrszarvú felbukkanására, alig 15 perc után már meg is pillantottuk egy békésen legelésző állatot. Az orrszarvú a második legnagyobb szárazföldi állat az elefánt után, élőhelyének csökkenése miatt ma már jóformán csak nemzeti parkokban fordul elő. Nakuru négylábúi például akkor sem tudnák elhagyni a parkot, ha akarnák. A 188 km2-es nemzeti park ugyanis kerítéssel van körbezárva, hogy az orvvadászok ne tudják megközelíteni.

A Nakuru-tó környékén közel négyszáz madárfajt is megfigyelhetünk. Ezek közül a legfeltűnőbbek a kis és rózsás flamingók. Több ezer rózsaszín szárnyas tanyázik ugyanis a tó sekélyebb partszakaszain és bár kevesebben vannak, mint évtizeddel ezelőtt (amikor az egymilliót is elérte a számuk), így is rendkívüli látványt nyújtanak.

Motorcsónakos túra a Naivasha-tavon

Az Naivasha-tó alig 100 km-re fekszik Nairobitól, így tökéletes helyszín lehet egy egynapos kiránduláshoz is. Érdemes azonban felkészülni rá, hogy ezt a távot körülbelül két és fél óra megtenni. 1884 méteres magasságával ez a legmagasabban fekvő tó a Nagy-hasadékvölgy kenyai részén. A Nakuru-tóval ellentétben ez egy édesvízű tó, a Malewa és Gilgil folyók táplálják.

Ez volt a szafarink utolsó állomása a Maasai Mara és a Nakuru-tó után, így már kicsit fáradtan, de lankadatlan lelkesedéssel indultunk neki egy motorcsónakos túrának. Vízilovak úsztak el mellettünk, sasok szálltak el felettünk, a partvidéken pedig legelésző zebrákat és gnúkat is megfigyelhettünk.

Az én kedvenceim a sekély vízben ácsorgó gyűrűsfarkú víziantilopok voltak. A partvidék itt sokkal inkább ki van építve, mint a Nakuru-tónál és nem is találkoztunk olyan sokféle állattal. Ennek ellenére kellemes kirándulás volt, bár a 25 dollárt azért sokalltam a motorcsónakos túráért. Mindenesetre jó volt, hogy megszakítottuk kicsit a hosszú autózást és beiktattuk ezt a programot Nairobi felé. Tökéletes lezárása volt az összesen négynapos szafarinknak.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.